sobota, 8 czerwca 2013

Lody limonkowo - cytrynowe / Lemon & lime ice-cream


To już postanowione - lody ze sklepu nie pojawią się już więcej w mojej kuchni. Jest w nich cała masa składników takich jak emulgatory, aromaty, barwniki, guma guar, syrop glukozowy i tym podobne sztuczności, którymi nie chcę się już karmić. Wyjątek jestem w stanie zrobić tylko dla lodów Häagen-Dazs, ale te, ze względu na brak sztucznych składników, są przeraźliwie wręcz drogie. Na taki luksus pozwalam sobie więc raz na kilka miesięcy. Jak jednak żyć bez lodów? Otóż okazuje się, że wcale nie trzeba sobie ich odmawiać. Można się przerzucić na ich pyszne i proste, domowe wydanie. Choć ich przygotowanie zajmuje trochę czasu, to końcowy efekt wart jest czasu włożonego w ich zmrożenie. Spróbujcie raz a podobnie jak Łasuch nie kupicie już gotowych lodów w sklepie :-) 

I already decided that I stop eating store-bought ice-cream. They contain lots of ingredients that, as I believe, are not very healthy  such as emulsifiers, artificial flavours and colourings, guar gum or glucose syrup. Good news is that you really don't have to buy this stuff and pretty easily you can churn some ice-cream at home. It's easy, especially if you have ice-cream maker, although a bit time consuming. Still however the end result is worth all you efforts. You can enjoy your easy, home-made and delicious ice-cream with natural flavourings of your choice.  

Składniki / Ingredients 

przepis z moimi zmianami pochodzi ze strony UgotujmyTo.pl / adapted from UgotujmyTo.pl
400 mleka kokosowego / 400ml coconut milk
150 ml tłustej śmietany / 150 of heavy cream (30 or 36%)
200 g cukru / 200 g of sugar
sok z 2 limonek / juice from 2 limes
sok z 2 cytryn / juice from 2 lemons
skórka z 1 limonki / zest from 1 lime
skórka z 1 cytryny / zest from 1 lemon

Przepis dla osób posiadających maszynę do robienia lodów / Version for ice-cream maker users
1. Odpowiednio wcześnie zamroź pojemnik chłodzący twojej maszyny do robienia lodów (ok. 24 h wcześniej) / Freeze the cooling bowl of your ice-cream maker (around 24h before ice-cream preparation)
2.  Podgrzewaj 200 ml mleka kokosowego z cukrem na wolnym ogniu, dopóki cukier się nie rozpuści / Heat 200ml of coconut milk with sugar until sugar dissolves
3. Dodaj resztę składników i dobrze wymieszaj / Add all remaining ingredients and mix well
4. Ostudź / Allow to cool
5. Umieść masę na lody w uprzednio zamrożonych pojemniku chłodzącym i postępuj zgodnie z intrukcja obsługi twojej maszyny do robienia lodów / Place the ice-cream mixture in the cooling bowl of your ice-cream maker and proceed according to user manual

Przepis dla osób nie posiadających maszyny do robienia lodów / Version for those of you who do not have ice-cream maker 

1.  Podgrzewaj 200 ml mleka kokosowego z cukrem na wolnym ogniu, dopóki cukier się nie rozpuści / Heat 200ml of coconut milk with sugar until sugar dissolves
2. Dodaj resztę składników i dobrze wymieszaj / Add all remaining ingredients and mix well
3. Ostudź / Allow to cool
4. Umieść masę na lody w pojemniku i włóż do zamrażarki / Place ice-cream mixture in a container and freeze
5. Kilka razy, dopóki masa mocno nie zgęstnieje, mniej więcej co pół godziny wyjmuj masę lodową i miksuj, żeby rozbić kryształki lodu i nadać lodom puszystości / Few times and until ice-cream thicken, remove ice-cream from the freezer and mix well in order to crush small ice crystals and make the texture smoother

42 komentarze:

  1. W 100% masz rację z tymi wszystkimi ulepszaczami...Ostatnio chciałam kupić dżem a tu niespodzainka...w składnikach na pierwszym miejscu syrop glukozowo-fruktozowy...a gdzie owoce? Wymienione były na jednym z ostatnich miejsc w minimalnej ilości..Oczywiście dżemu nie kupiłam.Trzeba koniecznie czytać co stanowi zawartość produktu który kupujemy...
    Co do lodów...wyglądają cudnie :)! Bardzo się cieszę, że smakowały! U nas zrobiło się ciepło więc muszę je znowu zrobić...z podwójnej porcji:) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj trzeba czytać, trzeba a poza tym warto się pokusić, żeby pewne rzeczy zrobić w domu, tak jak właśnie dżemy czy lody :-) Ja chętnie bym zrobiła drugą porcję tych cytrynowych, bo były przepyszniaste, ale nie mam miejsca, bo w zamrażarce mrożą się kolejne pyszne lody :-)

      Usuń
  2. Domowe lody na pewno są wspaniałe. Muszę kiedyś koniecznie kupić maszynkę, jakoś jeszcze nie dojrzałam do tego zakupu ;-)
    Wspanialy smak limonkowo-cytrynowy - biorę !:)
    A zaraz ruszamy na rolki.
    Miłego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj są wspaniałe. Są tak dobre, że sklepowe lody odchodzą w zapomnienie. Limonkowo-cytrynowe są wspaniałe, bo słodkie, ale i kwaskowe - super orzeźwiające :-) Miłego dnia Majanko :-)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Poczekaj, poczekaj, to dopiero początek. W planach jeszcze trzy inne lodowe przepisy :-)

      Usuń
  4. Cytrynowe lody to prawdziwe orzeźwienie! A do tego domowe, czego chcieć więcej? :) Ostatnio sama stałam się szczęśliwą posiadaczką maszyny do lodów i jestem zachwycona takimi domowymi lodami :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak, maszyna do lodów potrafi uszczęśliwić. Można zrobić wszystkie lody o jakich się tylko marzy :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. domowe lody, coś genialnego!

    OdpowiedzUsuń
  7. No masz rację, takie kupne są do niczego, ja już w zeszłym roku częściowo przerzuciłam się na domowe, może tego lata uda mi się całkowicie :-) Jak widzę Twoje, to nie wątpię, zapisuję przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poczekaj Veggie, przepisów będzie więcej. Ja się dopiero rozkręcam :-D

      Usuń
  8. Uwielbiam lody. Szczeglnie te wloskie, ktore mozna tu zjesc prawie na kazdym kroku (wloskich lodziarni u nas pod dostatkiem:) Takich ze sklepu nie kupuje, czasami skusze sie na Magnum :) Domowe lody tez lubie. Nie mam zaufania do tych na jajkach wiec zawsze robie takie na jogurcie lub woocowe. Ten przepis zapisuje do zrobienia :)

    Pozdrowienia cieple.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jakoś podchodzę bez entuzjazmu do jajecznych lodów. U mnie na razie albo na samej smietanie albo na mleku kokosowym:-D Przepis zapisuj i już wkrótce wpadaj po więcej:-D pozdrawiam cieplutko :-D

      Usuń
  9. Ja mogę żyć bez lodów, ale te Twoje wyglądają świetnie i chętnie spróbowałabym. Dobrze, że podałaś również przepis dla tych, co nie mają maszynki do lodów:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro ten przepis Cię zaciekawil, to wkrótce zapraszam Cię Marzenko na więcej lodowych przepisów :-D

      Usuń
  10. Wyglądają przepysznie!
    U mnie od lat kilku są tylko domowe lub semifreddo.
    Robię większą ilość i zamrażam.
    Są na wyciągnięcie ręki.
    Nie wyobrażam sobie życia bez lodów!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie niestety patent z zamrażaniem większej ilości się nie sprawdza, bo i tak zaraz je zjem hihihi. Podobnie jak Ty, ja też nie wyobrażam sobie życia bez lodów:-D

      Usuń
  11. lubię takie orzeźwiające smaki lodów, coś dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  12. na razie moje lenistwo zwycięża nad przygotowaniem domowych lodów, ale może zamiast kupować je po sklepach, nabędę je u Ciebie... byłabym pewnie stałą klientką ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kas, jest to jedna z opcji;-) chodź pewnie zamrazarke mam za małą na moje I Twoje potrzeby hihihi ;-)

      Usuń
    2. w sumie racja... najwyżej załatwimy jakąś chłodnię ;)

      Usuń
    3. A jeżeli tak, to w takim razie będę Twoim dostawcą :-)

      Usuń
  13. ps nie wiem, czy się chwaliłam, ale podzieliłam się Antosiem (a on poszedł później jeszcze dalej) - dostaję sygnały, że pyszne bochenki na nim rosną!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super wiadomość. Pytanie tylko dlaczego zdjęcia tych pięknych bochenkow nie lądują na antosiowym profilu fb...?

      Usuń
    2. no właśnie nie wiem - przecież ładny bochenek aż się prosi o uwiecznienie go na zdjęciu :)

      Usuń
    3. No właśnie. Antoś taki już jest, że lubi się chwalić jak się pięknie upiekł :-)

      Usuń
  14. Lato to lodowy sezon, i mimo braku maszynki, poświęcam pół dnia na mieszanie i mam - pyszne i w zupełnie nietypowych smakach :) Limonkowo-cytrynowe musiały być cudownie orzeźwiające :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie były. Pewnie dlatego tak szybko zniknęły ;-) Zaiste Gin lody domowe można przygotować naprawdę w nietypowych smakach. Ciekawa jestem jakie są Twoje smaki...?

      Usuń
  15. Nie dość, że cytrynowo-limonkowe to jeszcze z mlekiem kokosowym! Idealne :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Odpowiedzi
    1. A więc do dzieła, bo możesz mieć takie lody w swojej własnej zamrażarce :-)

      Usuń
  17. Ja jeszcze nigdy nie robilam, ale kiedys musze sprobowac. Inna sprawa, ze mam blisko domu swietna lodziarnie z pysznymi wloskimi gelato...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmmm, wcale się nie dziwię, że nie masz motywacji, jeżeli możesz wyskoczyć po pyszne włoskie lody :-)

      Usuń
  18. Domowe nie mają sobie równych,
    a Twoja propozycja jest niezwykle smaczna:)

    OdpowiedzUsuń
  19. O rany! Ale rewelacja! I wielkie dzięki za przepis, do którego nie potrzeba maszynki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smaczny kąsku, już niedługo kolejne przepisy na lody bezmaszynowe, więc zapraszam :-)

      Usuń
  20. Zrobiłam! Tylko dałam ksylitol zamiast cukru. Są BOSKIE! Zażeram się do muesli do śniadania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super Moniś, bardzo się cieszę, że smakują. A lodów na śniadanie jeszcze nie jadłam. Muszę koniecznie to zmienić, bo to cudowny sposób na wspaniały początek dnia :-D

      Usuń